“Jeg føler en kraft og energi”

av Imagine  18. september, 2010 at 20:38 (Overtro, Paranormal, Skeptisisme) Stikkord:, , , ,

“Jeg følte det var en kraft tilstede i rommet.  Da jeg krysset gulvet følte jeg at jeg passerte et energifelt som fikk hårene til og reise seg i nakken”

Nei. Det er ikke jeg som fantaserer her. Dette er bare et eksempel på hvordan enkelte mennesker ordlegger seg når de skal fortelle om sine helt personlige opplevelser. Jeg vedder på at det finnes ikke et eneste tv-program eller et eneste sceneshow omkring paranormale fenomener som ikke bruker minst et av disse begrepene flere ganger i sine beskrivelser av det “paranormale”. Jeg og flere med meg reagerer på missbruken av slike ord. Jeg skal forsøke og forklare hvorfor om litt.

Først må vi ha greit for oss hva “paranormale fenomener” er:  Et paranormalt fenomen er et fenomen som ligger utenfor rekkevidden for normale sanseinntrykk og vitenskapelig målbarhet.  Eller som Wikipedia sier:

Paranormal is a general term (coined ca. 1915–1920) that designates experiences that lie outside “the range of normal experience or scientific explanation” or that indicates phenomena that are understood to be outside of science’s current ability to explain or measure.

Når det gjelder kraft og energi er begge disse begreper brukt innen fysikk og kjemi (vitenskap). Hva har så dette med paranormale fenomener? INGEN TING!  Bløffmakere slik som Lisa Williams og Gro-Helen Tjørum (tv FEM) elsker og bruke slike ord for og imponere publikum, men saken er at det er hårreisende feil og blande overtro med vitenskapelige begreper. Er man kunnskapsløs og ukritisk høres sikkert slike historier meget overbevisende ut, men for oss mer kritiske innstilte er dette helt på tryne. Man kan spørre seg hvorfor disse såkalte mediumene konsekvent lurer seg unna vitenskapelige tester når de hele tiden snakker om energier og krefter som pr definisjon må være målbare?

På tide og vurdere hva det er du kjøper inn på?

  • Energi er:  evnen til å utføre arbeid eller produsere varme .Energi kan ikke bli dannet eller ødelagt, bare overført mellom ulike former.
  • Kraft er:  enhver påvirkning på et legeme som kan deformere legemet eller forandre dets hastighet og retning.

Jeg er meget kritisk til bruken av begreper som knyttes til faktiske målbare fenomener når disse blir brukt i paranormale sammenhenger. Og la det være klart at det jeg anser paranormale fenomener for og være opplevelser som kun eksisterer i sinnet til ureflekterte og ukritiske mennesker. Jeg tror ikke et sekund på slike røverhistorier pga at jeg ser hvor lett mitt eget sinn kan narres til og tro unaturlige ting. Jeg må stadig korrigere meg selv for og holde meg til den virkelige verden. Dette er noe de aller fleste mennesker bør være observante på og bruke positivt til og få et sunnere forhold til virkeligheten.

Jeg innser at jeg lever i en verden der alt er mulig. Det finnes tydeligvis ikke grenser for hvor føkkings dumme enkelte folk kan være! Det er et marked som må mettes. Ingen må komme og fortelle meg at dette er tilbud som gjøres tilgjengelig pga veldedighet og gode baktanker …

Imagine - din tåkelos i en verden av bløffmakere og overtro
Takk for at du leser bloggen min!

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

6 kommentarer

RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL

  1. Imagine sier,

    18. september, 2010 at 21:05

    Jeg registrerer forsøk på spamming her igjen. Jeg stenger ute brukere som ikke kan ordlegge seg på et fornuftig vis eller bare er ute etter og skape kvalm.
    Og her har en av bloggerne her tydeligvis nådd denne grensen hos meg, på tross av at vedkommende har fått flere advarsler.
    Takk deg selv kan du gjøre nå ;)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  2. maybee sier,

    18. september, 2010 at 22:23

    så jeg er altså ureflektert og ukritisk?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  3. Imagine sier,

    18. september, 2010 at 23:51

    Ja. Slik er det ;)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  4. sårbar sier,

    19. september, 2010 at 00:23

    Det er bra vi er forskjellige og har forskjellige oppfatninger av ting og tang.

    Men det å kalle andre for ureflekterte eller ukritiske fordi de har andre meninger enn deg, syns jeg ikke er en reflektert person verdig :)

    RE: Vel, slik ser det ut fra mitt ståsted. Når så mange medium gang på gang på gang avsløres som kjeltringer starter jeg og miste tålmodet med de som brødfør disse bløffmakerne.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  5. maybee sier,

    19. september, 2010 at 11:07

    ja du skal nå slippe flere komentarer fra meg mer iallefall.

    RE: Fordi jeg mente at folk som tror på slike bløffmakere er ureflektert og ukritisk?
    Det er jo du som kommer og legger hodet på blokka. Hvis jeg forstod deg rett tror du på dette og da må jeg jo stå for det jeg sa.
    At du tar det til deg og legger mer i det enn som så er ikke mitt problem. Jeg kritiserer denne ene tilbøyeligheten og ikke menneskene som helhet. På andre områder kan disse troende være svært så fornuftige og reflekterte.
    Du kan være svært så fornuftig og reflektert på andre områder …

    Så du ser; Jeg var ikke ute etter og karakterisere hele din person da jeg sa at du var ureflektert og ukritisk.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  6. Trollapen sier,

    19. september, 2010 at 13:11

    “Energi kan ikke bli dannet eller ødelagt, bare overført mellom ulike former.”

    precisely! Mennesker er energi, natur er energi. Det blir aldri ødelagt eller dannet, bare overført. Dvs når mennesker dør, blir energien deres overført til noe annet. Noen kaller det spøkelser (det gjør jeg), mens andre kaller det ren energi som blir overført. Det er jo bevist at når et menneske dør, veier det noen 100 gram mindre som lik enn da det levde. Hvor forvinner de grammene hen i den prosessen? Jo, det er energien som blir overført vekk fra kroppen. Men spøkelsene har ikke noe “sjel” i den forstand eller en bevissthet. Jeg ser på det som atman som vi kaller det i buddhismen. Nærmere forklaring på atman er i såfall “sjeleatom” læren til demokrit.

    Men ellers er jeg enig med sårbar, men vil supplere litt her for å komme med konstruktiv tilbakemelding til deg :

    ateister og vitenskapsfolk har ikke copyright på å være reflekterte. Det er heller det at når en som er religiøs og en som er vitenskapelig anlagt diskuterer, så diskuterer de alltid i forhold til forskjellige premisser og forskjellige diskusjons platform. Noe som gjør at det en som støtter seg til vitenskapen vil da kalle en religiøs ureflektert bare fordi de ikke har samme premisser som dem når de diskuterer. Ofte merker jeg derfor at vitenskaplige folk kan fort bli like fundamentalistiske som religiøse i sin diskusjonsform, noe som ikke er ønskelig om man ønsker dialog.

    Dette er vanskelig, I know, for jeg har diskutert ofte. Min greie har da alltid vært å prøve i det minste å finne en felles platform, for å bli enige om premissene er noen ganger nytteløs. Se feks her på en gang jeg har diskutert om itchye emner som toucher vitenskap og religion:

    http://delirium.vgb.no/tag/apehode/

    Som du ser, så vinner hun religiøse meningskrigen til slutt i innlegget, men vi klarte til en viss grad å finne felles platform…men vi var uendelig uenig i premissene som du også ser. Men legg merke til at man likevel kan respektere hverandres meninger og gi en klem til hverandre til tross for uenighet? Kanskje du kunne prøve det samme?

    Konstruktiv tilbakemelding til imagine ( ikke sårbar )

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Comments are closed.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00