Whats the harm?

av Imagine  26. august, 2010 at 00:01 (Overtro, Skeptisisme, Vitenskap) Stikkord:, , ,

Valmuejenta sier følgende i et svar til min kommentar i  En hyllest til “Snåsamannen” :

Ved å besøke noen som bedriver alternativ medisin, så utsetter du deg på ingen måte for en risiko. Det verste som kan skje er at det ikke har noen effekt.

(Merk dere at dette er bare et kort utsnitt av svaret jeg fikk)

Er det riktig det hun påstår? Det finnes ingen fare med og satse på alternativ medisin?…. Jeg mener det er veldig viktig og vite at det nettopp kan være farlig dersom man glemmer den vitenskapelige baserte medisinen. Folk dør som følger av alternativ medisin eller av mangelen på skikkelig medisin. La meg ta noen eksempler:

What’s the harm in believing in faith healing?


Vis større kart

What’s the harm in acupuncture?


Vis større kart

Legg merke til at vi i Norge har hatt et dødsfall ved akupunktur. Kvinnens navn er ikke frigitt, men man finner tilfellet referert til flere plasser. Her fant man ved obduksjon at akupunktørens nål/nåler hadde stukket hull på hjertet flere plasser…. Og det er bare et tilfelle! Tenk på alle de som får nervetråder skadet pga av akupunktur, en meget dårlig vitenskapelig fundamentert behandlingsmetode.

Dette bør vekke de fleste til og faktisk sjekke litt mer kritisk hva alternativ medisin går ut på før de kaster seg ut i dette. Ta deg en runde rundt på whatstheharm.net og sjekk ut alle skrekkhistoriene. Ikke bare er behandlingsformene svært tvilsomme sett fra et medisinsk og vitenskaplig ståsted, men de er også direkte farlige i enkelte tilfeller!
Vær skeptisk!

EDIT: Slenger med en video som viser hvordan en kjent pastor svindlet sine “sognebarn”:


Kvalmende hva?

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

15 kommentarer

RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL

  1. maybee sier,

    26. august, 2010 at 00:12

    er du klar over at det er kirurger og leger som nesten har tatt livet av meg ved sin kutting og ved å ha utsatt meg for feil som ikke jeg kan noe for?
    vitesnkap my ass…den propagandaen kan du dra lenger ut på jordet med.
    sånn da fikk jeg sagt det,at folk ikke kan tenke det kan ikke naturmedisinen noe for.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  2. Starlett sier,

    26. august, 2010 at 00:37

    Det gjøres tabber av skolemedisinere på sykehus daglig. I fleng. Folk dør som følge av feilbehandling og deil diagnoser på sykehus.

    Det er ikke uten grunn at pasientombudet har MER enn nok å gjøre.

    Med dette mener jeg ikke å si at all alternativ medisin er bra og all skolemedisin dårlig.

    Jeg mener bare å si at det blir helt feil å generalisere.

    Det finnes gode og dårlige behandlere og både god og dårlig behandling både innen skolemedisinen og den alternative medisinen.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  3. Imagine sier,

    26. august, 2010 at 00:45

    Jeg påstod ikke at vitenskapelig fundamenter medisin ikke var ufeilbarlig. Det vil altid være rom for forbedringer og det vil alltid finnes både dyktige og mindre dyktige leger, kirurger, tannleger osv.
    Av og til går ting galt. Det er bare en kjensgjerning. Man kan akseptere det og forsøke og gjøre noe for med det. Minst tjener man på og fordømme det man i neste øyeblikk kan komme til og være helt avhengig av.
    Jeg har selv lidd fordi helsevesenet ikke fungerte slik det burde, men jeg er fortsatt sikker på hvem jeg vil ha hjelp av dersom jeg faller og knekker lårhalsen på min neste fjelltur.
    Det blir garantert ikke “snåsakallen” ;)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  4. Imagine sier,

    26. august, 2010 at 01:02

    Starlett: Hvordan vurderes alternativ behandling? Finnes det undersøkelser som tilsier at alternative behandlingsformer virker, eller er det bare synsing. Jeg vil gjerne vite om det kan stilles samme krav til dokumentasjon ved alternativ behandling eller skal det være fritt fram for det meste?
    Skal vi bare godta at den potensielle placebo-effekten ved alternativ behandling driver disse pengemaskinene videre eller skal vi stille kritiske spørsmål vedrørende alternativ behandling?
    Placebo-effekten er bevist innenfor anerkjent medisin i samme grad som i alternativ medisin, så den skal man ikke trekke i tvil.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  5. Starlett sier,

    26. august, 2010 at 01:15

    Nei, jeg mener ikke at man blindt skal sluke alt innen alternativ medisin. Det er utvilsomt mye humbug, og det er vanskelig å skille gull fra gråstein.

    Jeg er selvfølgelig heller ikke motstander av skolemedisin. Jeg pleier ikke å snakke om mine private sykdomsopplevelser på blogg, men EN sykdom jeg har, har jeg flagget for flere år siden, fordi den er en folkesykdom, og det er diabetes.
    Jeg har type 1 som er 100 % insulinavhengig.

    Uten insulin dør man ganske snart.

    Det er TO sykdommer som strengt kommer under kvakksalverloven, (om den ikke har blitt liberalisert i det siste), og det er kreft og diabetes.

    Fordi man regner med at disse to sykdommene er det bare skolemedisin som kan kurere/holde i sjakk.

    En alternativ behandler har altså ikke lov til å markedsføre at h’n kan gjøre fol frisk av disse to sykdommene, men h’n kan gi tilleggsbehandling.

    Det er ikke mer enn et par tiår siden kiropraktorer ikke ble ansett som seriøse behandlere.

    Akupunktur har blitt brukt i uminnelige tider.

    Det er ingen lov som tilsier at all østlig medisin er useriøs og uvirksom.

    Men enig i at det er et vanskelig felt.

    Og helt enig i at det dessverre er “alternative” rådyre pengemaskiner som lurer penger ut av fortvilte folk.
    Men det betyr ikke at ALL alternativ medisin er humbug.

    Man trenger ikke å skylle barnet ut med badevannet.

    Forholdet alternativ/ skolemedisin er ikke svart/hvit, men i gråtoner.

    Placeboeffekt er bra. Hovedsaken er at det hjelper pasienten.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  6. Starlett sier,

    26. august, 2010 at 01:19

    Jeg må legge til at jeg ikke har lest innlegget og kommentarene du refererte til. Det burde jeg lanskje ha gjort?

    Men nå er det for lengst leggetid for meg. Natta! :=)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  7. Imagine sier,

    26. august, 2010 at 01:33

    Vel, da er vi egentlig helt enige :) så flott!
    Jeg burde vel presisert at jeg er åpen for at det finnes alternativ medisin som virker. Dessuten tror jeg at mange alternative behandlere kommuniserer og lytter mye bedre med pasientene sine. Skolemedisinen har noe og lære der…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  8. Cecilia sier,

    26. august, 2010 at 02:31

    Åpenhet innebærer at man ser muligheter.
    Mennesker som lukker for de mulighetene som finnes vil oppleve mindre enn de som tør å være åpne.

    Jeg forstår av kommentarene at du vil være en åpen person… da blir innlegget ditt litt …mystisk… …og jeg fatter ikke helt agendaen din….

    RE: Agendaen er og motsi påstanden som kom i et annet innlegg. Leste du ikke påstanden? Det er viktig at flest mulig innser at det er visse farer med alternativ medisin. Jeg er ganske klar på det i mitt innlegg at alternativ kan være farlig dersom man glemmer den vitenskapelige baserte medisinen.
    “Mennesker som lukker for de mulighetene som finnes vil oppleve mindre enn de som tør å være åpne.” Konstaterer du nærmest. Hva mener du med og være åpen? Åpen som i og godta alle påstander uten og stille kritiske spørsmål? Ahhh. Thats me! ;) Vell, da er det bra synd for meg da…
    Alle har vi bias som styrer våre liv. Jeg har mine som jeg baserer på grundige vurderinger av den virkelige verden. Jeg er ikke låst, men sier meg villig til og endre syn, men da må jeg ha et godt grunnlag for og gjøre det….
    Hva er skaden med at vanlige folk tror på alternativ medisin? Jo, de sprer feilinformasjon om dette på nettet og dermed undergraver vitenskaplig fundamentert medisin. Og dette kan folk dø av i verste fall!
    Det er mer enn grunn nok for meg for og si i fra….

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  9. maybee sier,

    26. august, 2010 at 07:48

    jeg mener fskolemedisinen til dels kan være mer skadelig,jeg har aldri blitt skadd av det alternative,ikke noen gang…bare ghjulpet,om ikke frisk men bedre og mer styrket,man skal ikke unnervurdere tro.

    Skolemedisinen har gang på gang visst meg at om ikke jeg følger med selv så er det iegen andre som gjør det,jeg har en pasient skade erstatning på gang mot to sykehus som har fått meg til å gå her i to år med sår og betennelse,og jeg fikk beskjed du må leve med det.
    Nå fikk jeg hjelpe heldigvis forde jeg er sterk og gir meg ikke,men de svake blir altid alene og får ikke altid til ting vi får til,og søker til de useriøse innenfor dety alternative,synd men sånn er det med mange ting,overalt.
    Jeg har en filosofi og en mage følelse jeg stoiler på,føles det greit og du ikke sskal ha en formue av meg er jeg villig til å prøve,men jeg har til dels aldri betalt for healing,jeg heaeler selv,det er ikke no merkelig i det,abare energier,men nå tar jeg ikke betalt og presiserer det er bare i tillegg til skolemedisin,det gjør alle de seriøse.
    Du må ikke låse deg i et syn på livet det er min mening,men så igjen vi er forskjellige.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  10. Abi sier,

    26. august, 2010 at 08:37

    Tror man skal være forsiktig med å sette det ene opp mot det andre og la vær enkelt faktisk selv få bestemme hva som er riktig for en selv UTEN at noen skal stå med pekefingeren og si : Du må da ikke stole på den eller de, det er farlig det!

    Vi er stort sett voksne mennesker som kan ta vare på oss selv, og mine eventuelle sykdommer lar jeg bli behandlet av den eller de jeg vil, og jeg vil ha meg frabedt eventuelle kritikker om det. Jeg har ikke bedt om noens mening rundt det heller.

    Men la meg bare si at skolemedisinen gav meg opp i forhold til å få barn, det var ikke snakk om å gjøre sånn eller slik, fordi ingen ting ville hjelpe. 6 mndr etter at jeg startet akupunktur ble jeg gravid. Man vil aldri få svar på om jeg ville blitt det uansett, men det tviler jeg på at jeg ville.

    Så det å skremme folk fra å bruke alternativ blir også feil for meg. Og hadde en akkupunktør stukket så dypt at det ble hull i hjertet, ja da hadde jo nåle forsvunnet, det er lange, men SÅ lange er dem dog ikke. Se hva de bruker i kina? Alternativ behandling så det suser.

    Nei, la folk gjøre slik dem vil og vi lar være å blande oss, det er det beste tror jeg da :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  11. Imagine sier,

    26. august, 2010 at 11:44

    Abi: Du kan ikke blande deg inn i diskusjonen og be meg “holde kjeft” i min egen blogg. Det er så urimelig at jeg har nesten ikke ord for det.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  12. maybee sier,

    26. august, 2010 at 11:56

    hun har ikke blandet seg inn i hva du skriver i din egen blogg som du sier,men biter du hauet av folk på en sånn måte så blir det vel lite for deg å komentere her inne etterhvert?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  13. Imagine sier,

    26. august, 2010 at 12:17

    Maybee: Vi er uenige i sak. Verre er det ikke. Om dere føler det som et personangrep blir det helt og holdent bli deres eget problem.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  14. maybee sier,

    26. august, 2010 at 12:21

    nei jeg føler det ikke som det,men du angriper Abi…det syns jeg er verre:)
    men ha en god dag,jeg har ikke noe imot folk med andre meninger en meg selv men da må dem kunne tåle de komentarer de får uten å hyle urimelig.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  15. Imagine sier,

    26. august, 2010 at 12:56

    Meningen din er notert og loggført. Takk :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Comments are closed.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00